Kinderopvang als springplank: band met pedagogisch medewerker cruciaal voor ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen wordt beïnvloed door de kwaliteit van de kinderopvang. Vooral de relatie tussen pedagogisch medewerker en kind speelt hierbij een belangrijke rol, zowel in kinderdagverblijven als bij gastouders. Kinderen met een positieve een-op-eenrelatie met de pedagogisch medewerker blijken over het algemeen minder moeite te hebben met de overgang naar de basisschool. Dit komt naar voren uit promotieonderzoek van Rosanne Sluiter. Ze verdedigt haar proefschrift op vrijdag 21 februari aan de Universiteit van Amsterdam.

Stressvolle overgang
‘De overgang van de kinderopvang naar de basisschool kan voor kinderen erg stressvol zijn. Kinderen zouden zo goed als mogelijk begeleid moeten worden. Hoe moeizamer deze overgangsperiode, des te nadeliger dit is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling op de basisschool. De een-op-eenrelatie tussen kind en pedagogisch medewerker lijkt hier een positieve invloed op te hebben’, aldus Sluiter. In haar onderzoek volgde ze meer dan 200 kinderen over verschillende jaren; er waren meetmomenten op twee-, drie-, en vierjarige leeftijd van de kinderen.

Lees verder via vl-nieuws.nl

Meer leren van Rosanne Sluiter? Hoe verbeter je de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs? Kom 5 november naar het HCB Seminar NDKB 2025, deze keer over samen werken aan een soepele overstap van kinderopvang naar basisonderwijs. Ook gaan we in op een integrale aanpak, het delen van kennis- en informatie en de regelgeving daarbij. Kijk voor meer informatie en inschrijving op haagscongresbureau.nl. Met onder andere Rosanne Sluiter (Radboud Universiteit) en Danielle Blok (Directeur, Basisschool De Provenier).

Let op: Oud deelnemers Haags Congres Bureau, leden BMK en leden VNK betalen €495,- ex. BTW per deelnemer (i.p.v. € 595,-) voor de hele dag. Vanaf de 3e gelijktijdig ingeschreven deelnemer krijgt u 100 euro per persoon (extra) korting!